KVA
|
1.
**x < y** Kvantitet I: 4 - x Kvantitet II: 4 - y
|
2.
**x, y och z är tre på varandra följande heltal och xyz = 0** Kvantitet I: 0 Kvantitet II: z
|
3.
**Två lika stora cirklar tangerar en större cirkel. De tangerar dessutom varandra i den större cirkelns medelpunkt.** Kvantitet I: Den sammanlagda arean av de två mindre cirklarna Kvantitet II: Arean av det skuggade området
|
4.
**Ett 10 meter långt snöre delas i fyra bitar; tre lika långa och en kortare bit.** Kvantitet I: Längden på en av de tre bitar som är lika långa Kvantitet II: 3 meter
|
5.
**a = 2b** **b = 3c** Kvantitet I: a + b + c Kvantitet II: 10c
|
6.
**x är 80 % av 60** **35 är 70 % av y** Kvantitet I: x Kvantitet II: y
|
7.
**Funktionen g ges av $g(x) = 4-x^2$** Kvantitet I: g(4) Kvantitet II: g(–4)
|
8.
**ABCD är en kvadrat och CDE är en liksidig triangel. Arean av ABCD är 36 cm$^2$.** Kvantitet I: Omkretsen av femhörningen ABCED Kvantitet II: 30 cm
|
9.
$m = \frac{3x}{4}$ $n = \frac{4x}{3}$ Kvantitet I: $x^2$ Kvantitet II: mn
|
10.
**Fem olika positiva heltal har medelvärdet 12 och medianen 15.** Kvantitet I: Största möjliga värdet på det största av talen Kvantitet II: 27
|
11.
**x och y är positiva heltal.** $\mathbf{xy = 42}$ **och** $\mathbf{x^2 + y^2 = 85}$ Kvantitet I: x Kvantitet II: y
|
12.
**ABC är en triangel där vinkeln BAC är 60° och AB = AC = 9 cm.** Kvantitet I: Omkretsen av triangeln ABC Kvantitet II: 30 cm
|
13.
$x \neq 0$ $\frac{x}{13} = \frac{x}{y+2}$ Kvantitet I: y Kvantitet II: 13
|
14.
**y > 0** **x = 2y** Kvantitet I: x – y Kvantitet II: 2x – 4y
|
15.
**Figuren nedan visar en cirkel som är indelad i sju cirkelsektorer.** Kvantitet I: Medelvärdet av cirkelsektorernas medelpunktsvinklar Kvantitet II: 50°
|
16.
**Linjen $L_1$ går genom punkten A = (–3, –3) och punkten B = (5, 3). Linjen $L_2$ skär linjen $L_1$ någonstans mellan A och B. Linjen $L_1$ skär y-axeln i punkten (0, $y_1$). Linjen $L_2$ skär y-axeln i punkten (0, $y_2$).** Kvantitet I: $y_1$ Kvantitet II: $y_2$
|
17.
**k > 0** Kvantitet I: $\frac{k \cdot \frac{1}{2}}{3} \cdot 6$ Kvantitet II: $\frac{2(3k)}{6}$
|
18.
**ABC är en triangel.** Kvantitet I: x Kvantitet II: y
|
19.
Kvantitet I: $\frac{3^x}{3^{x-1}}$ Kvantitet II: $\frac{3^{x-1}}{3^{x-2}}$
|
20.
**Det är sju personer på en fest. Alla personer skakar hand med varandra exakt en gång.** Kvantitet I: Totala antalet handskakningar Kvantitet II: 21
|
XYZ
|
1.
Då det positiva heltalet x divideras med 8 erhålls resten 2. **Vad blir resten då (x + 9) divideras med 8?**
|
2.
I en grupp på 30 personer är förhållandet mellan antalet män och antalet kvinnor 3:2. **Hur många i gruppen är kvinnor?**
|
3.
**Om x = 3, vad är då $x^3(x^3 – x^2)$?**
|
4.
**Lös ut b ur formeln $a (b - 1) = c$**
|
5.
**Vilken funktion visar volymen L vid tiden t?**
|
6.
**Vad blir $\frac{1}{2} + \frac{\frac{2}{3}}{\frac{3}{4}} - \left( \frac{4}{5} \cdot \frac{5}{6}\right)$?**
|
7.
Kuben $K_1$ har volymen x cm$^3 $. Sidan i kuben $K_2 $ är tre gånger så lång som sidan i kuben $K_1 $. **Hur många kuber $K_1 $ motsvarar volymen av kuben $K_2 $?**
|
8.
**Vad är medelvärdet av $\frac{3}{8}$ och 0,065?**
|
9.
**Vad är x om $\frac{1}{x} = \frac{1}{2} + \frac{1}{3}$?**
|
10.
I triangeln ABC är vinkeln A rät. AB är x cm och BC är y cm. **Vilket uttryck beskriver triangelns area?**
|
11.
**Vilket svarsförslag är minst?**
|
12.
**Om a = 2/b och b = 3/c, hur många a motsvarar då 6c?**
|
13.
n är ett udda tal. **Vilket svarsalternativ är ett jämnt tal?**
|
14.
**Vad är $ \frac{1}{2}\cdot \frac{2}{3}\cdot \frac{3}{4}\cdot \frac{4}{5}\cdot \frac{5}{6}\cdot \frac{6}{7}\cdot \frac{7}{8}\cdot \frac{8}{9}\cdot \frac{9}{10}\cdot \frac{10}{1}$?**
|
15.
Tio mätvärden har följande lägesmått: Medianen är 100 Typvärdet är 100 **Vilket påstående är korrekt?**
|
16.
**Vilket svarsförslag motsvarar $3x^2 + (3x)^2$?**
|
17.
Linjerna y = 2x + 2 och y = – 4x – 5 är inritade i ett koordinatsystem. **Hur långt är avståndet mellan linjernas skärningspunkter med y-axeln?**
|
18.
**För vilka y gäller olikheten $y > \frac{1}{y} > - \frac{1}{y}$?**
|
19.
Av tio på varandra följande heltal är summan av de fem minsta talen 420. **Vad är summan av de fem största talen?**
|
20.
**Hur stor är vinkeln z?**
|
21.
(1, 1), (6, 3) och (6, 7) är punkter i ett koordinatsystem. **Om punkterna förbinds med räta linjer, hur stor blir arean som begränsas av dessa linjer?**
|
22.
**$x \neq 0$ och $x = x^{-2}$ . Vilket värde har x?**
|
23.
**Vilket svarsförslag är närmast värdet av $\sqrt{\frac{8}{20}}$?**
|
24.
En bil färdas x km på y min. **Hur lång tid tar det att färdas z km med samma konstanta hastighet?**
|
NOG
|
1.
På en ö bor fyra familjer i varsin stuga där varje stuga ligger i varsitt av de fyra väder- strecken: norr, söder, öster eller väster. Varje stuga har en unik färg: gul, blå, röd eller grön. **I vilket väderstreck ligger den gula stugan?** (1) Den blå stugan ligger längre söderut än den röda stugan, men längre norrut än den gröna stugan. (2) Den röda stugan, som inte ligger i söder, ligger längre norrut än den gröna stugan. Den blå stugan ligger i öster.
|
2.
Per har en konstant månadsutgift för godis. Han har som mål att minska den till hälften. **Hur många månader tar det innan han har lyckats?** (1) Pers utgift för godis minskar med 10 procent per månad. (2) När Per har halverat månadsutgiften för godis har den minskat med 200 kr.
|
3.
I en hiss som startar från bottenvåningen är medelåldern på personerna i hissen 30 år. Vid nästa stopp, på första våningen, kliver en person ur hissen och en person kliver på. **Vad är medelåldern på personerna i hissen när den lämnar första våningen?** (1) Den som kliver på hissen vid första våningen är 10 år äldre än den som kliver ur. (2) Det är fem personer i hissen när den startar från bottenvåningen.
|
4.
Kusinerna Arvid, Elin och Moa har en sammanlagd ålder på 30 år. **Hur gammal är Elin?** (1) Moa, som är yngst av de tre, är 6 år gammal. (2) Arvid är dubbelt så gammal som en av sina kusiner.
|
5.
ABC är en triangel. Vinkeln ABC delas i tre lika stora vinklar x. **Hur stor är vinkeln y?** (1) Triangeln ABC är liksidig. (2) Alla sidor i triangeln ABC är 6 cm.
|
6.
I en fågeldamm finns det änder och svanar. **Vad är kvoten mellan antalet änder och antalet svanar?** (1) Svanarna är 50 färre än hälften av antalet änder. (2) Antalet svanar är $\frac{3}{11}$ av antalet änder.
|
7.
Erik har ett fotoalbum som rymmer 126 bilder. **Hur många bilder har Erik i sitt fotoalbum?** (1) Om Erik tar bort fyra bilder så är 1/7 av fotoalbumet tomt. (2) Om Erik sätter in ytterligare fem bilder så är 1/14 av fotoalbumet tomt.
|
8.
De tre syskonen Gustav, Viktor och Frida ska dela på en summa pengar. **Hur mycket pengar får Viktor?** (1) Viktor får 25 kronor mer än Frida. (2) Gustav får en tredjedel så mycket som Viktor men hälften så mycket som Frida.
|
9.
Ett halsband som består av en silverkedja och en ädelsten väger 275 gram. **Hur mycket väger ädelstenen?** (1) Om man tar bort två länkar ur silverkedjan så utgör ädelstenen 30 procent av halsbandets nya vikt. (2) Om man tar bort 50 gram av ädelstenen så utgör silverkedjan 8/9 av vikten av det nya halsbandet.
|
10.
A, B och C är tre tal. A och C förhåller sig som 25:2. **Hur förhåller sig A till B?** (1) Förhållandet mellan B och C är 5:1. (2) Talet A är 50.
|
11.
Jenny går 1,5 km. **Med vilken medelhastighet går hon?** (1) Om Jenny ökar sin medelhastighet med 20 procent hinner hon gå 300 m längre på samma tid. (2) Det tar dubbelt så lång tid för Jenny att gå de sista 1000 metrarna som de första 500 metrarna.
|
12.
Fredrik går upp till toppen av ett utkikstorn. **Hur många trappsteg finns det i tornet?** (1) När Fredrik gått 114 trappsteg och kommit till den tredje avsatsen så återstår två trappor och en avsats innan han når toppen. (2) Det återstår 38 trappsteg när han nått den sista avsatsen.
|
MEK
|
1.
Vårt rättskrivningssystem är långt ifrån ____, och även om språkvården har till uppgift att försöka göra det mer följdriktigt stöter den ofta på inre konflikter. Språkets snåriga historia är inte alltid lätt att ingripa i. En grundregel i det svenska ____ systemet är att kort vokal ska följas av två konsonanter: lapp, rulla, matta.
|
2.
Hon tar sig an de svåra fallen, människor som levt länge med smärtsamma arbets- skador, som har gått ut och in i jobb och åtgärder. Hon ser hur arbetsskadade ofta faller ____ och blir utan pengar; för sjuka för att kunna jobba eller få a-kassa, för friska för sjukersättning.
|
3.
Intressant är att man i Italien, ____ vissa renässansläkares uppfattning om tuberku- losens smittsamhet, tidigt fick en lagstiftning med bland annat ____ att rapportera sjukdomsfall, sjukhustvång för de sjuka och bränning eller ____ av den sjukes bostad, kläder och husgeråd.
|
4.
Matematiken användes inte i antikens Grekland på samma sätt som i modern tid för att underlätta den industriella produktionen. Nej, den var en syssla för dåtidens gentlemän och värderades för sin egen skull såsom ____ för att uppnå den eviga sanningen och såsom en måttstock, upphöjd över sinnenas värld, med vars hjälp den synliga världen kunde fördömas såsom något ____.
|
5.
Landet är inte bara en internationell smältdegel. Även de ursprungliga belgarna bildar en kulturell mångfald, så ____ att landet bör splittras, enligt somliga.
|
6.
Visst vilar en stor del av modernismen på konstnärliga grupperingar av olika slag, men det har oftast varit fråga om ett slags skyddssökande i karriärens början som de med- verkande författarna gärna tar avstånd ifrån sedan ____ blivit ett faktum.
|
7.
Från kontrollredskap till ____ verktyg; så skulle man kunna sammanfatta bedömnings- traditionens utveckling fram till idag. Lundahl har gjort en historisk studie där han tit- tat på hur lärarkåren har betraktat och utvecklat kunskapsbedömningen, i förhållande till statens behov av att bedöma eleverna och ____ skolan. Han menar att det är ett delikat ____ att balansera mellan hur mycket inflytande skolan ska ha, och samtidigt upprätthålla någon form av socialpolitisk rättvisa.
|
8.
Råttor som inte fått oxytocin men vistats i samma bur som råttor som fått det har också, visar studier, blivit lugnare och fått ____ av stresshormoner. Denna effekt försvinner om man tillfälligt bedövar luktsinnet på de obehandlade råttorna i buren. Därför tror forskarna att överföringen av oxytocin kan ske med hjälp av ____.
|
9.
Det är inte många år sedan en släktforskare var tvungen att lägga pengar och tid på att resa runt i landet och leta efter sina ____ i kyrkoarkiv och andra källor.
|
10.
Detta visar att demokrati inte är något som man självklart bara har eller ärver, utan någonting av ____ värde man hela tiden måste försvara. Det betyder att ett kontinu- erligt medborgerligt engagemang, och inte bara punktinsatser vid ____ situationer, är av nöden.
|
11.
Ett svart hål är egentligen inte ett ”hål” i ____ att det inte finns någonting där. Det är precis tvärtom, ett svart hål är ett objekt i rymden som har otroligt stor massa, så stor att inte ens ljuset kan komma därifrån. Det beror på att ____ i ett svart hål är så stark att ingen materia kan lämna det.
|
12.
Barnboksförfattarna Louis Jensen och Oscar K och ____ Dorte Karrebæk och Lilian Brøgger har i sina böcker synbarligen bestämt sig för att visa att barnboken också kan vara Konst, och därmed är fri att ____ allt, handla om vad som helst och se ut på många oväntade sätt, utan skyddsnät. I deras senaste barnböcker faller gamla ____ som bowlingkäglor, när det ena klotet efter det andra kommer susande.
|
13.
Skolan måste även hitta ____ till den kunskap som beskrivs i läroplanen, en kunskap som får värde först när den är användbar och kulturellt färgad, där ”de eviga sanning- arna” är förkastade ____ självständigt tänkande och problemlösning, där själva läran- det och bildningen, inte utantillkunskaper, står i fokus.
|
14.
Den slutsats man kan dra är att omhändertagandet i sig är givande.Vi vet inte vilken ingrediens som ger effekten, om det är ____, alltså att det är samma behandlare, eller kanske beröringen, kommunikationen eller avslappningen.
|
15.
Är det någonsin rätt att bryta mot lagen i en demokrati? Jo, det måste vi nog ____ att det kan vara. Frågan om huruvida civil olydnad kan rättfärdigas eller ej är emellertid inte enkel. Hur vi ser på den beror på vad för slags grundläggande ____ måttstock vi tillämpar.
|
16.
Mode kan både reproducera och utmana könsdikotomin. För att vara subversivt måste mode ifrågasätta och ____ det som idag betraktas som normalt, bäras på icke förväntade platser och visualisera andra möjligheter.
|
17.
Tanken att företaget vi hade kontrakterat skulle ta emot pengarna och sedan bara lämna det giftiga slammet i öppen ____ föresvävade mig inte. Inte heller att landets myndigheter skulle låta ____ ett bostadsområde i absolut närhet till det material vi exporterat. Det är alltså flera samverkande beslut, missgrepp och missförstånd som till slut lett till en ____ katastrof.
|
18.
Dessutom har ____ av våtmarker förstört många av gäddans ursprungliga lekplatser, som utgörs av grunda vikar och tillfälligt översvämmade strandområden, vilka påver- kas av sådan torrläggning.
|
19.
Den kulturhistoriska platsen, där han har förrättat sitt konstnärliga ____, vanvårdas grovt. Hustrun låtsas förstås som ingenting. Hon målar upp en bild av ett skärgårds- paradis, ungefär som hon målar upp en bild av sin make som skröplig och gaggig. Förmodligen är hon rädd för att någon ska stjäla honom, rädd för att familjens tjusiga ____ ska krackelera.
|
20.
Det finns många metoder i vårt samhälle som erbjuder hälsa och välmående. Man bru- kar dela upp de metoder som finns i två stora grupper: dels de ____ eller alternativa, dels de som faller inom hälso- och sjukvården.
|
DTK
|
1.
**Hur mycket skog avverkades i Götaland säsongen 2000/01?**
|
2.
**Hur mycket skog slutavverkades och gallrades sammanlagt 1995?**
|
3.
Studera respektive säsong utifrån hur den totala avverkningen var fördelad på landsdelar. **Under vilken säsong var Norrlands andel som minst?**
|
4.
**Hur många fler var de som hade gymnasial utbildning som högsta utbildningsnivå än de som hade eftergymnasial utbildning (ej forskarutbildning) som högsta utbildningsnivå?**
|
5.
Identifiera den åldersgrupp som var störst till antalet individer. **Hur stor andel av individerna i denna grupp hade en utbildningsnivå som var högre än gymnasial utbildning?**
|
6.
**Hur stor var den största förändringen av antalet fackföreningsmedlemmar i Sverige från ett år till närmast efterföljande år?**
|
7.
Jämför antalet fackföreningsmedlemmar i Ådalen det år då antalet var som störst och det år då antalet var som minst. **Hur stor var skillnaden?**
|
8.
**Vilket år var antalet fackföreningsmedlemmar, LO-anslutna respektive SAP-medlemmar som minst i Sverige?**
|
9.
**Hur många registrerade sammanträden hölls i genomsnitt per år i Ådalen under den redovisade perioden?**
|
10.
**För hur stor andel av paren där kvinnan var 30–34 år gällde att mannen var yngre än kvinnan?**
|
11.
**I vilken av följande åldersgrupper var det mer än tio gånger så vanligt att kvinnan var minst tio år yngre än att hon var minst tio år äldre än mannen?**
|
12.
**Hur stor andel av kvinnorna i åldersgruppen 65–69 år bodde tillsammans med en man som var antingen lika gammal, ett år yngre eller ett år äldre?**
|
13.
**Vilken av fågelarterna minskade mest 1997 jämfört med året innan, räknat i antal häckande par?**
|
14.
**Med hur många procent ökade antalet häckande par av gräsand från 1995 till 1996?**
|
15.
**För hur många av fågelarterna gällde att antalet häckande par minskade fem på varandra följande år?**
|
16.
**Hur många fler häckande par av småskrake noterades under periodens första fem år jämfört med periodens sista fem år?**
|
17.
Studera svaren beträffande bokläsning 2003. **I vilken grupp fanns den största andelen svarande som uppgav att deras bokläsning var- ken ökat eller minskat?**
|
18.
Studera svaren beträffande bokköp 2003. **Hur mycket större andel kvinnor än män svarade att deras bokköp hade ökat?**
|
19.
Studera svaren beträffande bokläsning 2002 och anta att resultatet var representativt för Sveriges befolkning. År 2002 fanns 1 200 000 svenskar i åldern 40–49 år. **Hur många av dem skulle ha angett att deras bokläsning ökat?**
|
20.
**Hur stor andel av tornen som låg innanför stadens strandlinje år 1624 låg väster om en tänkt nord-sydlig linje genom Bykyrkan?**
|
21.
Innan metersystemet blev officiellt svenskt måttsystem 1878 var alnar det längdmått som användes, där 1 aln motsvarade 0,6 meter. **Hur många alnar var det fågelvägen mellan Vågen vid Järntorget och Draktornet?**
|
22.
**Vilket svarsförslag anger två punkter på kartan som ligger 440 meter fågelvägen frånYttre Norretorn?**
|
23.
Jämför 2003 med 1996 vad avser antalet personer för vilka det beslutats om LSS-insats. **I hur många av de sex största kommunerna hade detta antal ökat med mer än 10 procent?**
|
24.
Studera de sex minsta kommunerna 2003 avseende antalet personer för vilka det beslutats om LSS-insats. **Hur stor andel av dessa personer fanns totalt i kommunerna Borgholm, Emmaboda och Mörbylånga?**
|
LÄS
|
1.
**Vilket påstående om läsningens roll i de beskrivna barnens dagliga skolundervisning överensstämmer bäst med texten?**
|
2.
**Vad är det främsta problemet med ordkedjetest, enligt textförfattarna?**
|
3.
**Vad kan man allmänt säga om forskningsresultaten beträffande sparvugglor vid Hammarö fågelstation?**
|
4.
**Vilken slutsats om sparvugglor är mest rimlig att dra av texten?**
|
5.
**Vilken sorts arkitektur drömmer en tongivande del av dagens arkitektkår om, enligt textförfattaren?**
|
6.
**Vilket syfte har textförfattaren med sin text?**
|
7.
**Vad anger textförfattaren som en möjlig orsak till att det kan vara svårt att hantera maternell morbiditet?**
|
8.
**Vad är enligt texten en av vinsterna med att börja studera svår maternell sjuklig- het?**
|
9.
**Vilken omständighet kan enligt textförfattaren tala för att mödra- och förlossningsvården är mera jämlik i Storbritannien än i Sverige?**
|
10.
**Hur ser textförfattaren på begreppet ”svår maternell sjuklighet” som undersökningsmått?**
|
11.
**Under vilken fas i hårbildningen inaktiveras genen Lhx2?**
|
12.
**Vilken slutsats är mest rimlig att dra av texten?**
|
13.
**Hur kan man bäst beskriva texten?**
|
14.
**Vad framför allt saknar textförfattaren i de två böckerna?**
|
15.
**Vad utmärkte, enligt textförfattaren, Salvador Dalís förhållningssätt till kommersiella massmedier?**
|
16.
**Vilken slutsats om Vezzolis konstnärskap är mest rimlig att dra av texten?**
|
17.
**Hur har textförfattarna inhämtat det material som deras slutsatser bygger på?**
|
18.
**Textförfattarna diskuterar begreppet allonymism. Hur skulle man bäst kunna sammanfatta hur de ser på allonymismens betydelse i reformarbetet?**
|
19.
**I vilket avseende skiljer sig textförfattarnas syn på reformer och idéer från Gabriel Tardes syn?**
|
20.
**Vad tycks, av texten som helhet att döma, vara viktigast för att en reform ska få stöd?**
|
ELF
|
1.
Alternatives
|
2.
Alternatives
|
3.
Alternatives
|
4.
Alternatives
|
5.
Alternatives
|
6.
**What is suggested about Marlene van Niekerk’s novel Triomf?**
|
7.
**Why is Johannesburg mentioned in the text?**
|
8.
**Which of the following statements about Milla deVet is true, according to the text?**
|
9.
**What are we told about Agaat and Milla’s relationship?**
|
10.
**What is implied about Boer women in the last paragraph?**
|
11.
**What are we told?**
|
12.
**What are we told?**
|
13.
**What is said about the music produced by Motown?**
|
14.
**What was Gordy’s underlying motivation for starting Motown, according to the text?**
|
15.
**Which of the following views on Gerald Posner’s book is best in agreement with the reviewer’s impression?**
|
16.
**What are we told about Berry Gordy’s background?**
|
17.
**Which of the following statements is true of Gordy, according to the text?**
|
18.
**What is suggested in the text?**
|
19.
**What is implied here?**
|
20.
**What are we told in this text?**
|